Home » IoT verdienmodel in drie stappen

IoT-verdienmodel in drie stappen

Het internet of things biedt de maakindustrie allerlei verdienkansen. Juist nu de technologie erachter steeds goedkoper, zuiniger en laagdrempeliger wordt. Je kunt instappen op een niveau dat bij je past.

Zie jij ook kansen voor jouw bedrijf?

YP Your Partner helpt je op weg met een stappenplan voor nieuwe verdienmodellen. Daarna bieden we ondersteuning bij de vertaling naar je eigen organisatie, product, dienst of businessmodel.

Onderstaand stappenplan maakt je bewust van nieuwe mogelijkheden en behandelt praktische zaken zoals samenwerken en financiering. Succes gegarandeerd!

Stap 1 Het begint bij waarde toevoegen

IoT-technologie of sensortechnologie biedt vele mogelijkheden. Uiteindelijk draait het om één ding: waarde toevoegen voor jouw klant. We definiëren drie oriëntatierichtingen:

1. Klantwensen

Hoe kun je beter inspelen op de individuele klantwens? Je klant wil een aanbod toegespitst op zijn of haar voorkeuren, zodat hij of zij zich kan onderscheiden. Met sensortechnologie of met IoT-oplossingen kun je deze voorkeuren steeds beter achterhalen. Dat maakt het personaliseren van je aanbod mogelijk.

2. Productverbetering

Hoe kun je je product of dienst verbeteren? Welke informatie heb je daarvoor nodig en waar liggen kansen voor verbetering? Kijk ook naar product van je concurrent.

3. Procesverbetering

Hoe kun je betere prestaties leveren, zodat de klant jouw bedrijf meer waardeert? Door bijvoorbeeld je bedrijfsprocessen te optimaliseren kun je sneller, goedkoper of beter leveren.

Probeer voor alle richtingen één of meerdere compacte businesscases te formuleren en deze te vertalen naar een verdien- en/of bespaarpotentie. Je kunt ook vanuit de praktijk redeneren. Maak dan steeds kleine business case voor; verhogen verkoop bestaande producten, verhogen omzet door nieuwe producten, rendement service en onderhoud, rendement productontwikkeling, personeelskosten en geef ook waarde aan de toename van het bedrijfsimago. Excel is hier een prima tool voor.

YP Your Partner heeft op basis van deze methode een ‘IoT Impact Analysis’ ontwikkeld met twaalf uitgewerkte voorbeelden. Door de voorbeelden aan te passen aan je eigen bedrijfssituatie verschijnt de verdienpotentie en terugverdientijd.

Bovenstaande afbeelding is een voorbeeldberekening. Iedere IoT business case is uniek en dient ook per bedrijf berekend te worden.

Stap 2 Het IoT-systeem ontwerpen

Heb je een goed idee? Dan is het nu tijd om je eigen toepassing te ontwerpen. Een IoT-systeem bestaat altijd uit vijf elementen die allemaal even belangrijk zijn. Het technisch uitwerken doe je van links(sensor) naar rechts(action). Als je vanuit de idee fase komt werk je het beste van rechts(action) naar links(sensor).

Sensoren

Welke data?

Om te beginnen moet je weten welke data je nodig hebt. Je kunt zelf gaan meten, maar je kunt ook externe data gebruiken. Wat ga je zelf meten en hoe ga je dat doen? Je kunt oneindig veel parameters meten met slimme sensoren. Denk aan: locatie, verplaatsing, beweging, geluidsfrequentie, temperatuur, druk, vochtigheid, elektrisch spanningsniveau, camerabeelden, kleur en chemische samenstelling. Kijk welke sensoren er al zijn en vergeet de smartphone niet. Deze kan voor heel veel metingen als sensor dienen.

Connectivity

Welke verbinding?

Hoe verloopt de communicatie van de sensoren met het internet? Gaat dat via wifi, bluetooth of een andere verbinding? Wordt de communicatie gecodeerd? Hoe wil je de verbinding beveiligen? Is een sensor in jouw product haalbaar? Is de internetverbinding een probleem?

Door de interne en de externe bronnen te koppelen en de data te analyseren, krijg je antwoorden op de vragen die je beantwoord wilt hebben. Zo verrijk je de data tot waardevolle informatie en inzichten.

Collectie

Waar en hoe bewaar je de data?

De collectie van je data is het centrale orgaan van je IoT applicatie. Keuzes die je hierin maakt kom je gedurende de hele levenscyclus van je IoT applicatie tegen. Zorg er voor dat de architectuur die je hier kiest generiek en toekomstbestendig is. Je IoT toepassing moet meer dan 10 jaar meegaan. In die tijd verandert er veel qua sensoren en netwerktechnologie. Hoe ga je data uniformeren? Heb je te maken met verschillende tijdzones? Heb je veel sensoren met weinig data of weinig sensoren met heel veel data? Zijn er veilige en robuuste mogelijkheden om databronnen te koppelen?

Analyse

Hoe maak je informatie van de data?

Dit deel van je IoT applicatie kan complex zijn: soms vind je relaties tussen data die geen betekenis hebben. Gezond verstand is een belangrijk kompas. Als de data verzameld en op orde is, kun je beginnen met analyseren. Tip: begin klein en maak kleine stappen. Neem bijvoorbeeld eerst één set eigen data. Verken daarna ook eens of je een interne en externe bron kunt koppelen. Dit geeft vaak verrassende resultaten en nieuw inzicht. De eerste analyse leidt tot een idee waarmee je waarde kunt creëren met data.

Actie

Wat zijn de harde doelstellingen? Hier draait het om!

Vraag jezelf af of je alles wilt automatiseren. In dat laatste geval nemen het apparaat of systeem autonoom beslissingen en voeren ze acties uit. Hoe leg je nu de verbinding tussen de inzichten en de mens? In deze stap richt je je volledig op het doel van je IoT applicatie.

In het uitwerken van het IoT canvas kun je het beste met deze stap beginnen.

Maak eerst eens een schematische tekening waarin je je bouwstenen uitwerkt. Probeer met eenvoudige middelen een werkend ‘prototype’ te maken. Misschien nog niet van het hele systeem, maar wel van een stukje. Leg dit voor aan klanten of collega’s – in ieder geval aan degenen voor wie je waarde creëert.

Stap 3 Van idee naar realisatie

Als je weet hoe je je IoT-toepassing vorm wilt geven, is het tijd om iets te gaan maken. Begin stap voor stap. Stel je eerst de vragen: Ga je zelf aan de slag, ga je samenwerken of besteed je de ontwikkeling uit? Waar haal je kennis vandaan en hoe ga je de ontwikkeling financieren?

Het mooie van het Internet of Things is dat het kansen biedt voor verdienmodellen waarmee je nieuwe waarde creëert voor je klant. De belangrijkste IoT-modellen zijn gebaseerd op:

Product of hardware

Het verkopen van een product of hardware (bijvoorbeeld sensoren). Dit kan leiden tot ‘Product as a Service’. Dankzij IoT kan het verbruik van verbruiksproducten in apparaten goed worden gevolgd – denk aan filters voor luchtzuiveringsinstallaties. De apparaten verrekenen periodiek de daadwerkelijke consumptie, bestellen automatisch nieuwe voorraad en leveren die ook automatisch aan.

Software en applicaties

Deze kun je eenmalig verrekenen voor gebruik (licentie). Een veel gebruikt model binnen IoT is SaaS, ‘Software as a Service’. Hierbij stel je applicaties via het web beschikbaar tegen een periodieke vergoeding. Een interessante versie is het freemium-model waarbij de instapfunctionaliteit gratis is.

Sensing as a Service

IoT-diensten die zich richten op het beschikbaar maken van nieuwe data en informatie. Denk aan ‘Sensing as a Service’. Daarbij verzamel je met meetopstellingen data voor klanten en geef je advies bij het interpreteren van de meetdata. Ook ontstaan nieuwe services zoals (nood)hulp op afstand en onderhoudsdiensten waarbij je voorspellend en preventief kunt werken.

Data en informatie

De met slimme apparaten en systemen verzamelde data kunnen waardevol zijn voor verschillende partijen. Denk aan de klant, de gebruiker of zelfs geheel andere partijen waarmee je nog geen relatie hebt. Uiteraard is het eigendom van de data een belangrijk aandachtspunt. Verrekening verloopt via abonnementen of bijvoorbeeld ‘pay per use’.

Indirect en reclame

Met ‘connected’-producten en apparaten heb je direct toegang tot specifieke klanten en doelgroepen. Andere partijen kunnen – tegen betaling en met toestemming van de klant – via jouw product of platform toegang krijgen.

Samenwerking

Vaak heb je als maakbedrijf niet alle noodzakelijke kennis in huis. Dan is het noodzakelijk om strategisch samen te werken met verschillende partijen met verschillende expertise. Door combinatie van kennis ontstaan vaak de meest waardevolle innovaties.

YP Your Partner is een IoT-samenwerkingspartner met de focus op de Nederlandse maakindustrie. Versnellen en verbeteren door slimme samenwerking.

Heeft deze bijdrage in de kennisbank je verder geholpen? Graag ervaren we jouw bevindingen via info@yp-yourpartner.nl.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Wij zijn wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het toepassen en opslaan van cookies. Voor een goede werking van de website. En om de gebruiksvriendelijkheid en zoekgedrag optimaal te krijgen, maken wij gebruik van cookies van derde partijen.

Close